Upravljanje bespilotnom letjelicom korištenjem tijela operatera

Autor: Filip Zorić, mag. ing. 

Upravljanje bespilotnom letjelicom (dronom) pomoću tijela pilota je istraživački rad koji uspoređuje klasičnu metodu upravljanja pomoću joysticka i upravljanje pomicanjem tijela pilota. Rad objedinjuje tehnologije poput umjetne inteligencije, bespilotnih višerotorskih letjelica, proširene stvarnosti i komunikacijske tehnologije. Neuronske mreže procjenjuju pozu tijela pilota te šalju naredbu letjelici ovisno o poziciji njegovih dlanova. Pilot nosi naočale proširene stvarnosti koje mu omogućuju pogled iz perspektive drona. Za potrebe istraživanja razvijen je labirint u robotskom simulatoru koji su sudionici trebali proći upravljanjem joystickom kao i pomicanjem dlanova. Ispitanicima se mjerilo vrijeme prolaska labirinta kao i osjećaj opterećenja prilikom upravljanja. Klasični joystick je još uvijek bolje rješenje, ali radi se na tome da upravljanje pozom tijela postane bolje, intuitivnije i prihvatljivije.  

U gornjem videosadržaju možete pogledati detalje, a sve što vas zanima, a niste mogli pronaći na ovoj stranici pitajte autora tijekom trajanja Smotre. 

O autoru

Filip Zorić

  • Završetak studija: 2018. godine, smjer Automatika
  • Područje interesa: Zračna manipulacija (bespilotne višerotorske letjelice s robotskim rukama) i umjetna inteligencija (duboko i podržano učenje – robotsko učenje)
  • Srednja škola: Salezijanska klasična gimnazija u Rijeci, sportski (opći) smjer 2012. godine

Galerija slika

Opis slika

1. Parrot Bebop, bespilotna višerotorska letjelica korištena u simulaciji i stvarnosti za ispitivanje sustava upravljanja

2. Epson Moverio BT-350, naočale proširene stvarnosti koje pilot nosi za pogled iz perspektive drona (engl. first-person-view, skraćeno FPV)

3. Raspberry PI, računalo korišteno za prijenos podataka s računala drona na naočale proširene stvarnosti pilota (engl. client pc)

4. Labirint u simulaciji – primjer labirinta korištenog za ispitivanje metode upravljanja

5. Arhitektura sustava – shema sustava kao i tehnologija koje se koriste za implementaciju rada

6. Što vidi pilot na naočalama proširene stvarnosti prilikom upravljanja letjelicom

7. Prikaz svih uprosječenih rezultata istraživanja na 12 pilota. HPE se odnosi na upravljanje pozom tijela (plava boja), RC na upravljanje joystickom (narančasta boja). Mjere se različita opterećenja prilikom obavljanja zadataka (engl. task-load index, skraćeno TLX), manja vrijednost je bolja. PD je skraćeno od fizički napor (engl. Physical Demand), MD je skraćeno od mentalnog napora (engl. Mental Demand), TD je skraćeno od vremenskog stresa (engl. Temporal Demand), F je skraćeno od frustracija (engl. frustration), E je skraćeno od trud (engl. effort), a P je skraćeno od izvedbe (engl. performance).